gy ltszik, a sors fintora, de ezek a „when it’s done” jtkok mindig az n kezeim kztt ktnek ki. Elszr a ParaWorld, aztn a S.T.A.L.K.E.R., most meg a Crysis… risi vrakozs, eszels mdiahisztria, majd csfos anyagi buks a jtk jelenlegi ismrvei. Mindez mit is takar? Lssuk!
Srjunk?
A Crysis taln legelvetemltebb hzsa a bejelentsekor kzreadott screenshot-tenger volt. Aki ltta azokat a kpeket, soha tbb nem tudott gy nzni a Half-Life 2-re, vagy a Doom 3-ra, mint „szp” jtkokra. Valami ott megszakadt s vgre rtelmet nyert az a sz, amit mr vek ta prbltak a sznkba rgni, sikertelenl: nextgen! Igen, a Crysis ltvnya tnyleg olyan szdletes s ll leejts, mint amilyennek a kpeken s az vekig csak lassan cspgtetett videkon mr megcsodlhattuk. Rszletessgben ugyan elmarad az Unreal Engine 3.0 mellett, valamint semmi olyan mvsziessg nincs benne, mint a Gears of War-ban, mgis el kell ismerni, hogy az sszkpben eddig megjelent legrealisztikusabb grafikj jtk cme a Crysis-t illeti. Ennek persze meg is van az ra. Tny ugyan, hogy a remek sklzhatsgnak ksznheten a gyengbb gpek tulajdonosai is lvldzhetnek majd a jgg fagyott dzsungelben, a sok feature kikapcsolsa nagyon sokat rombol az lmnyen. J krds teht, hogy a dbbenetes ltvnyt mellzve is olyan j jtk-e a Crysis, mint amilyen egy cscskonfigurci birtokban tnne?
A nanosuit csodja
Tny s val, hogy a legvonzbb jts a jtkmenetben a nanosuit bevezetse. Elszr ugyan nem sok hasznt vesszk, m ksbbiekben – vagy nehezebb fokozaton – mr semmi eslynk sincsen taktika nlkl. Ruhzatunknak ngy opcija van, melyek kzl az egr kzps gombjval vlaszthatunk. Ezek a maximum pnclzat, er, sebessg s lczs. Az els szinte golyllv varzsol bennnket, egy amolyan visszatltd pajzs segtsgvel, gy, ahogy azt a Halo-ban lthattuk. A maximum ertl szuperhsk lesznk, taln a legjobb muri a jtkban. Szaladjunk csak oda egy katonhoz, kapjuk fel s vgjuk a tbbiek kz! Utnozhatatlan lmny. A sebessgtl eszmletlen gyorsan futunk majd, mg az lczs szinte teljesen lthatatlann tesz minket. Hasznlhatsgt tekintve szemlyes kedvencem volt, hisz a lopakods jtkmenet mindig kzelebb llt a szvemhez a rambzsnl. Az ltzet korltozott ideig kpes mkdi, de gyesen alkalmazva a legszorultabb helyzetbl is kimenthet minket. Klnsen hasznos lesz a szintn szuperrucit lttt koreaiak ellen.
Aki esetleg attl tartana, hogy emiatt szuperhsknt rjngve gyilkolhatjuk vgig a jtkot, azt megnyugtathatom, nem gy van. A nehzsgi szinttel semmi bajom sem volt, st, kifejezetten kellemesre lttk be a fejlesztk. Nem oly rg volt szerencsm a Call uf Duty 4-hez, ahol a kzepes fokozat az gvilgon semmilyen kihvst nem nyjtott. Itt ilyennel nem tallkoztam. Akik komoly akcizsra vgynak, nyomjk be nyugodtan a hardot, garantlom, hogy megizzad a tenyerk az egren! Remek tlet s taktikai lehetsg tovbb a fegyverek modolhatsga. Semmi msra nincs ehhez szksg, mint a „c” bet lenyomsra, s mris ott a men a sok-sok nyalnksggal. Tvcs, hangtompt, lmpa, esetleg mind egyszerre? Nem problma, itt addik r lehetsg. A Crysis ilyen tren kiemelkedt hozott, elg, ha magukat a flintkat megvizsgljuk. Viselkedsk pratlan (ilyen jl modellezett fegyverekkel legutbb a S.T.A.L.K.E.R.-ben tallkozhattunk), lvezet lni velk. A repertor elg klasszikus (kis gppityu, nagy gppityu, raktavet, stb.), de nem is rezzk hinyt a bonyoltsnak, hisz a sok mdosts miatt minden akcink ms s ms.
Far Cry 2?
Eddig ez mind szp s j, m mivel a jtkot a crytekes arcok a Far Cry szellemi folytatsaknt szntk, ehhez igaztott helysznt s jrmparkot is kapunk a lemezen. A koreai katonktl hemzseg dzsungel nem csak grafikailag pratlan lmny, hanem jtkmeneti funkcijban is nagyon komoly szerepet tlt be. Mg a Far Cry-ban maximum bujklni s fedezni volt j, addig itt elbbi elengedhetetlenn, utbbi lehetetlenn vlt. Komolyabb tmeg ellen kirambzni eslytelen, mint azt mr fentebb trgyaltuk. Hogy fedezknek mirt is nem j mr? Nos, a Crytek csapata vgre vette a fradtsgot, hogy szrevegye, a Half-Life 2 Havoc fizikja ta hrom v telt el, ideje elrukkolni valami hasonl kidolgozottsggal ilyen tren. Nem is ttlenkedtek, sszedobtk az FPS mfajban valaha ltott legrealisztikusabb fizikai modellezst. A fk a lvseket csak korltozott ideig kpesek elviselni, tl sok tallat esetn volt-nincs bvhely. Hogy ha ez gy van, bizonyra felmerl a kedves olvasban a krds, hogy mirt lltottam fentebb, hogy a dzsungel szerepe ntt? Nos, ez a jtk egyharmadnl fog beigazoldni. Az idegenek egyik percrl a msikra megfagyasztjk az egsz szigetet, onnantl pedig az addig buja, puha nvnyzet les, trkeny szilnktengerr vltozik. Ajnlom ilyenkor a grntok aktv hasznlatt, az ellensggel kibabrlni nem is lehetne mulatsgosabb mdon.
A Far Cry msik hagyatka a plya mrete. A sziget hatalmas, ebbl kifolylag rengetek tvonalon megkzelthetjk clunkat. Legnagyobb segtsgnkre ezttal is a jrmvek lesznek, melyek szma elg imponzns ahhoz, hogy fejet hajtsak eltte. A S.T.A.L.K.E.R.-ben pp elg csalds volt a szllteszkzk hinya, rm frt mr egy kis kocsikzs. Terepjrk, motorcsnakok, teherautk s egy csapatszllt replgp… Szp, nem de? Az irnytsuk sokkal kellemesebb, mint anno a Far Cry-ban volt, mgsem neveznm tl arcade-nak. A verdk viselkedse meglepen leth a szuper fiziknak hla, s br igaz, hogy komoly vdelemmel lt el egy ilyen fmkasztni, minden jrgnynak van egy gyenge pontja, amivel knnyedn a levegbe rpthetjk. A tankot megclozva a teletmtt katonai kamion is percek alatt g tmegsrr alakthat, komoly lszer megtakartssal. A ltvny nem semmi, a szanaszt repl abroncsok s fmdarabok elkpeszt balettja megri a duplamagos processzor izzadtsgcseppjeit.
„Tanulj s okosod, kisember!”
Pr hnappal ezeltt a demtesztben mr emltst tettem arrl az apr nnszrl, hogy a mestersges intelligencia mg hagy nmi kvnnivalt maga utn. Ott azzal zrtam soraimat, hogy majd a vgleges verziban visszatrnk a tmra, htha a Crytek agyasai kikszrlik az akkori hibkat. Sajnos nem gy lett. Sok helyen dcsrtk az AI-t, amit n igencsak meglepve vettem tudomsul. Mirt? J, nem azt mondom, hogy rossz lenne a Cryisis esze, de hogy egy ers kzepesnl semmivel sem tbb, az biztos. A katonk ugyan hasznljk a fedezkeket, de nem tl okosan, sszehangolt tmadsoknak pedig aligha van nyoma. Ha annak is tnik, egy kis szaladglssal hamar rjhetnk, hogy vagy gyes scriptrl, vagy vletlenrl van sz. Igaz ugyan, hogy ha bajba esnek, segtsget hvnak, hallanak, ltnak s kpesek a jrmvek – egsz j – vezetsre, mindez azonban egy ilyen kategrij jtknl alap elvrsnak szmt. Nem egyszer bebugzik az AI, ilyenkor pedig hol beragad egy-egy ellenfl, vagy csak szimpln tudomst sem vve rlunk elkezd lni egy korbbi tartzkodsi helynk fel. Mr unom ismtelni magam, de a kzel kt ves F.E.A.R. mg mindig a trnon cscsl, a friss Halo 3-mal egyetemben. Kr.
„…hajnalig sztorizgatunk, s reggel stk palacsintt!”
A trtnetrl mindezidig egy sort sem rtam, s ennek kt oka is van. Az els, hogy mr mindenki kvlrl fjja, a msodik pedig, hogy ezt negatvumnak kell rtkelnem. Az egsz esemnysor elintzhet egy mondatban: A koreaiak tallnak egy idegen rhajt, amire odakldik az amcsi hsket, hogy rgjk fenkbe elszr a komcsikat, ksbb pedig az alieneket. Ennyi. Se tbb, se kevesebb. Persze prbltak ide klnbz kliskkel lni („ktelez” ni szerepl, kemnyked csapattrsak s beszlsaik), de mindez annyira gagyi, hogy az mr fejfogs kategria. Nem hiszem el, hogy ennl tbb kreativits nem szorult a fejlesztkbe. Mikor anno vekkel ezeltt Cavet Yerli azt nyilatkozta, hogy „a Crysis jtk s nem film lesz”, nem hittem volna, hogy ennyire komolyan elzrkznak a mozis rzstl. Nem lett j. Flrerts ne essk, nem vrtam Oscar-djas forgatknyvet, de hogy mg a Far Cry Dr. Kreigeres, mutnsos butasgt is sikerl alulmlni, azt rmlmomban sem hittem volna. A Gears of War-nl sem volt komoly a trtnet, de ott a design s a hangulat ezt meg is kvetelte. Itt a hinya csupn ressget hoz, semmi mst. Ehhez hozztartozik mg, hogy a Crysis nem hossz jtk. 10-12 ra alatt vgigjtszhat, ha valaki pedig rohan, mint a veszett egr, ezt akr 6 rra (!) is lereduklhatja.
Multiplayer
Mivel a trtnet elg rvidke, s nem is oly innovatv, hogy hatodszor is nekiugorjunk, vessnk egy pillantst a multira. A Far Cry ilyen tekintetben ksz katasztrfa volt, gy a fejlesztk mr a jtk bejelentsekor gretet tettek arra, hogy eztn msknt lesz. Van ugyan DM, TDM, de ezek ugye azon mdok, amik a kutyt sem rdeklik. Kezdettl fogva a Power Struggle kt majd le bennnket, s meg kell hogy mondjam, ez biz tisztes iparos munka. Van kt bzis, melyeket gykkal vdenek, ergo elszr ezek semlegestsre kell koncentrlnunk. Van itt mindenfle fegyver s jrm, melyeket megvsrolhatunk a fragekrt jr pnzrt, s kln rm, hogy elbbiek kztt tallunk idegen technolgival megbuherlt cuccokat is. A nanosuit itt rtheten picit gyengbb (br az lczs szinte hasznlhatatlan), m mg ennek ellenre is mks dolog bartainkat a tengerbe hajiglni. Nem rossz teht a multi, m kizrtnak tartom, hogy valaki csak ezrt hanyagoln a Battlefield-et, vagy az UT3-at.
Vgezetl…
Elrkeztnk ht az rtkelshez, ahol, br a pontszm abszolt megrdemelt, ki kell trnem kicsit a jtk siralmas eladsaira. Egyelre ugyanis mind a Crysis, mint az UT3 komoly buksnak lett elknyvelve, aminek oka az els bekezdsben mr feltett krds vlasza. Sajnos ugyanis az nem. A Crysis eszmletlenl jl nz ki s ezzel egytt hihetetlen jtk, de a grafikrl lemondva mr egyltaln nem szl akkort, mint azt vrnnk tle. Ha az AI s a trtnet jobbak lettek volna, akkor mg gy is igazn zsenilis programknt emlkezhetnnk r, de sajnos nem ez a helyzet. Ha nincs igazn ers vasatok, a Crysis „csak” egy klassz FPS lesz a sok kzl, mely mr nem is nz ki olyan jl s mg rvid is. Ennek ellenre viszont jr neki a magas pontszm, hiszen egszben nzve ez egy kivl jtk, a 2007-es v egyik legjobb FPS alkotsa. Adjatok neki eslyt, de ne mondjtok, hogy nem szltam elre…
A Crysis egy sci-fi FPS a djnyertes Crytek fejlesztcsapattl, a kritikusok ltal magasztalt Far Cry alkotitl. Fld, 2019: Egy gigantikus meteor csap le a Fldre. Az szak-koreai kormny nyomban lezrja a szigetcsoportot, ahol a becsapds trtnt, megtartva magnak a meteorit rejtlyt. Az Egyeslt llamok egy elit Delta Force egysget kld a helysznre, hogy kivizsgljk a helyzetet s jelentst kldjenek a Pentagonnak. Mikzben n a feszltsg az USA s szak-Korea kztt, az aszteroida hirtelen kinylik, s feltrul egy gigantikus, 2 km magassg idegen rhaj. A haj hatalmas erteret fejleszt, megfagyasztva a sziget jelents rszt, drasztikusan megvltoztatva a Fld idjrst. Megkezddtt a tmads bolygnk ellen. A kt ellensges orszg sszefog, hogy meglltsa az idegeneket s megmentse az emberisget. Az j szvetsg nagy csatkban igyekszik meglltani a vrszomjas idegeneket. Gyorsan halvnyul a remny, mikzben a jtkosnak titkos egysget kell a buja trpusi serd szvbe vezetnie, hogy aztn vad, fagyott tjakon kzdve, majd az idegen haj belsejben sszecsapva az ellensggel, eljussanak a vgs, slytalansgban vvott tkzetig. A Crysis lebilincsel FPS jtklmnyt nyjt, melyben jabb s jabb taktikkkal, fegyverzettel, pnclzattal s jtkstlussal kell alkalmazkodni a vltozkony krnyezethez a tlls s az idegen invzi meglltsa rdekben. A Crysis a Crytek ltal fejlesztett, lvonalbeli CryENGINE™ 2-t alkalmazza.
Nos, elszris a fenti szvegben azt rja, hogy "...a kt ellensges orszg sszefog...", ht... mr elnzst a kifejezsrt, de b***ottul nem fognak ssze mivel egymst gyilkoljk az egsz jtk alatt... :)
Mikor elszr meglttam a jtkot nagyon megtetszett, rkig is eltudtam vele jtszani, amg fel nem ftt a videkrtym, nhny textra srga sznv vlt s bumm, kkhall, vettem r htst br mg gyis vannak vele porblmk, de gondolom ez nem mintha brkit is annyira rdekelne :) A jtk nehzsge meglepett, ha a FarCry-al jtszom akkor a legnehezebb szintem megyek benne, mr kitapasztalam a jtk minden apr pontjt szval gy nem nehz :) A Crysis-ban a legknnyebb szint, legalbb 3x olyan nehz mint a FarCry-ban a legnehezebb. :| Minap kiprbltam a legnehezebbet, llandan meghaltam, fleg hogy az ember hozz van szokva hogy ott a clkereszt, legnehezebbnl ilyen nincs:)
Szemly szerint nekem nagyon tetszik a fegyvervlasztk s a fegyverek rszletes tulajdonsgai.
A krnyezet pedig egyszeren gynyr, nagyon jl ki van dolgozva minden apr rszlet, a fizikai realitssal nhny helyen voltak problmim, ezt majd az egyik kvetkez cikkemben bemutatom.
A rszletessgrl mg annyit, hogy pldul nekem az is nagyon bejn, hogy lenzek a fldre s "minden" kvet fel lehet venni, vagy egy letrtt gallyat, stb.
Aztn az llatok, vaddisznval mg nem tallkoztam, mint a FarCry-ban, ez rdekes volt szmomra, de mindenfle madr, halak, tykok, csirkk, mg a bkt is meglehet fogni s eldobni :) A tykokkal nagyon jl elszrakoztam, majd egy videban megmutatom :)
Az ellensg intelligencija is remek, pldul ha elakarom gzolni akkor arrbb szalad, egy katont a legnehezebb szinten 2 s fl percig kergettem a dzsungelben a kocsival :D
Jah s akkor a jrmvekrl, nagyon sokfle van s mostmr replt is kezelhetnk! :)
Ami mg nagyon tetszett hogy ha lenzek a fldre nem azt ltom mint a legtbb jtkban, a NAGY SEMMIT, hanem ott a lbam, ha elindulok akkor rendesen ltom hogy lpek, vagy ha oldalazok, egy dolgot viszont kifelejtettek... ha csak egyhelyben llok, nzek lefel, s forgatom az egereket, csak forog a karakter, a lbval nem csinl semmit...
A trtnet NEKEM nem tetszik, de mindenki mshogy ltja :)
Nos, szerintem ennyi elg is egy rvid bevezetnek :)